Hvad er open-ended leg

Direkte oversat betyder open ended, åben sluttet. Open ended leg er altså leg med en åben slutning. Det vil sige leg uden noget bestemt resultat, facit eller afslutning. Når legen ikke har nogen bestemt slutningen, er der heller ikke en bestemt måde at udføre legen på. Så ledes bliver legen uden begrænsninger. Modsat findes der også lukket sluttet leg som også har mange gode egenskaber, men i dette fokuseres der på open ended leg.

Open ended leg indbyder til fantasi, udvikling og kreativitet. Open ended leg er fri leg og har utallige muligheder og er en sjov måde at lege sig til udvikling.

Hvorfor vælge open ended

Der er et hav af grunde til hvorfor børn bør lege open ended lege, og den vigtigste grund er; Børn er børn og de har lyst til at lege.

Leg uden krav og begræsninger

Børn møder mange krav i løbet af hverdagen som en hel naturlig del af det at være levende. De møder krav i hjemmet, skolen, daginstitutionen og generelt hvor end de begiver sig hen. Med open ended leg har barnet en mulighed for at lege uden krav og forventninger. Open ended leg er styret af lyst. Barnets naturlige lyst til at lege, lære, udforske og udvikle sig vil skabe en naturlig anledning til at lege med open ended legetøj.

Når barnet leger uden krav, er det også uden risiko for at fejle eller gøre noget forkert. Open ended leg er på den måde med til at styrke barnets selvtilid.

Leg med frihed og åbne rammer øger mulighederne for brug af fantasi og kreativitet. Når barnet ikke har krav og begræninger kan hvad som helst fremstå som lige det man ønsker. For barnet behøver en brandmand måske ikke være den røde figur, eller huset at have en dør. Barnets forståelse af dets omverden er ikke nødvendigvis som din eller min og derfor kan noget der føles forkert for andre sagtens være helt rigtigt for det legende barn.

Leg med læring og udvikling

Leg er drevet af lyst, og ligeledes er læring lystbaseret. Læring opstår i gennem legen og sker naturligt uden at læring er målet for legen. Ved open ended leg leger barnet ved brug af fantasi og kreativtet. Legen formes ud fra hvad barnet kender og forstår, og samtidig tester og ekperimenters der så forståelsen udvikles. Måske barnet forsøger at stable to bolde oven på hinanden, og til sidst finder barnet ud af at det er svært, da de bliver ved med at trille fra hinanden. Måske barnet så finder på en ny måde at lege med boldene. Barnet tager brug af fantasien til at skabe uendelige muligheder af leg ved at forme, flytte, stable, skabe, nedrive og kreerer alverdens med open ended legetøj.

Open ended leg udvikler på denne måde barnets fantasi og kreativitet. Open ended leg drejer sig om at se muligheder og ikke begræsninger. Det er en egenskab som kan udvikles på, og med barnets rene fantasi er det et godt grundlag for at styrke denne egenskab. At se muligheder er en del af open ended leg, da det lægger op til at tage brug af og udvikle fantasi, sjov og kreativtankegang ved fx at forstille sig noget andet end det som legetøjet måske egentlig er.

Leg styrker barnet

I open ended leg tager barnet selv styringen uden om den voksne. Legen er uden begrænsninger og kommer derfor med uendelig mange muligheder. Med så mange muligheder skal der også tages valg og disse tages af barnet, som på denne måder bliver leder af legen. Som leder tages der valg og beslutninger, og barnet når omfavner sin egen fantasi med de mange muligheder, så lader barnet sig inspirerer. I open ended leg bliver barnet en leder som både skal tage beslutninger og lade sig inspirerer til at tage endnu flere valg.

Lad barnet føre an, undersøge, lære og udvikle sig i legen. Det styrker både barnets inteligens, kreativitet, kognitive egenskaber, selvtilid og fantasi.

Hvad er open ended legetøj

Open ended legetøj er legetøj som ikke kun kan leges med på én eller få forskellige måder. Legetøj som ikke er ment som noget bestemt og ikke skal bruges eller leges med på en bestemt måde. Open ended legetøj indbyder til at fantasien og kreativteten tages i brug for at lege med det.

Bolde og kugler, store som små, hårde og bløde. Bolde og kugler har ikke et bestemt formål, de kan trilles, kastes, sparkes til. Der kan bygges mål og baner til dem. De kan forstille en rød tomat, en orange appelsin, og de kan puttes i skåle eller bøtter. De kan røres rundt i eller rystes. Der er MANGE muligheder med bolde og kugler. Det er kun fantasien som sætter grænserne, og derfor er de open ended legetøj.

Klodser er ligeledes open ended legetøj. De indbyder til brug af fantasi og kan stables på tusinde af måder og bygge hvad som helst. Et hus, en bil, slot, butik, drage m.m. De kan have mange forskellige former og farver, som kun indbyder til endnu flere muligheder.

Forslag til open ended legetøj

Hvad er løse dele – Loose parts

Løse dele er meget simpelt dele som ikke er noget bestemt eller ment som noget bestemt. Fx små træ figurer i forskellige former, farver og størrelser. Mælke låg og sten er også løse dele som kan inddrages i open ended leg og kan fremstå som hvad som helst ved hjælp af fantasien. Løse dele er altså små dele som ikke er ment til noget bestemt og kan bruges til meget forskelligt, og dermed skaber endnu flere muligheder i open ended leg.

Hvordan leger man open ended

Open ended leg er drevet af lyst og nysgerrighed. Lad barnet inspirere af sine omgivelser, stil fx noget open ended legetøj til rådlighed, men uden at sætte krav om at lege med det. Så vil barnet næsten med garanti blive draget til at undersøge hvad det er eller kan og dermed lege open ended.

Farver er indbydende. Barnet er måske vild med farverne grøn og rød og begynder at sortere perlerne så det kun er de røde og grønne som er i skålen. Lad legetøjets farver indbyde til open ended leg.

Når barnet undersøger og leger open ended, er det også en mulighed for at få et lille indblik ind i barnets tankegang. At se hvordan barnet stille finder ud af at nogle klodser skal vende bestemt for at kunne stables, eller hvordan den lille træfigur går fra at være naboen til pludseligt at blive sur og flyve væk, er et lille indblik ind i barnet og dets fantasi, samt dets måde at bruge det på.

Selvom det kan være svært skal vi som de voksne forsøge ikke at blande os i legen. Barnet i den open ended leg skal ikke forstyrres af at vi vil rette på legen og gøre noget af legen forket. Det kan friste umådelig meget at rette og foreslå om den mindre figur ikke bør være babyen og ikke den store, eller mene når alle de røde klodser er samlet skal der vel ikke være en enkelt blå i blandt?

Men dette er vores voksne perspektiv på hvad der der rigtig og forkert, og det er måske slet ikke det som barnets leg drejer sig om. Hvis barnet ikke spørger om hjælp, har det måske slet ikke brug for det? Måske er ”fejlen” bare en del af legen eller undersøgelsen.

Hvis barnet derimod spørger om hjælp eller gerne vil have det, så prøv at støtte den open ended leg ved at stille spørgsmål frem for at bestemme. Hvem kan bo i huset? Hvad kan klodserne bygges til? På den måde kan legen og fantasien skubbes igang igen, hvis den skulle være gået i stå.

Open ended leg drejer sig om at lege med fantasien.